Banner Jan

Over Jan

Honderdduizenden mensen over de hele wereld leggen de puzzels van Jan van Haasteren. Vele miljoenen exemplaren van de puzzels zijn inmiddels verspreid.. Naar iedere nieuwe afbeelding wordt reikhalzend uitgekeken door de fans.

Van Haasteren tekende niet alleen puzzels, nee hij begon zijn carrière bij het reclamebureau Nijgh & Van Ditmar. Marten Toonder studio volgde in 1962 en in 1966 werd hij daar freelancer. Werkte toen bij Joop Geesink. Als striptekenaar leverde hij menig verhaal voor de stripbladen Sjors, Pep, Donald Duck en later de Eppo. Was medeoprichter van het blad Vrije Balloen in 1975. Tekende ontzettend veel reclamewerk en maakte illustraties voor voorlichtingsfolders, schoolboeken.

Zijn grote bekendheid, die is ontstaan door het tekenen van puzzels begon in de jaren tachtig.

Heineken benaderde hem met het verzoek om een grote komische prent te maken voor een puzzel. Promotie voor Bokma citroenjenever. Toen de prent klaar was, bleek het reclamebudget op te zijn en besloot men er een poster van te maken. Die kwam terecht bij het Zweedse bedrijf Scan Decor. Zij gaven hem opdrachten voor nog meer grote komische reclame posters.

Jumbo kende Jan van Haasteren wel door het feit dat hij wel eens wat van zijn werk naar hen had toegestuurd. Interesse hadden zij hier voor niet, totdat zij de grote komische platen zagen. Die vonden ze zo leuk dat zij besloten daar een puzzel van uit te brengen. De keuze werd gemaakt in 1983 voor de Olympische spelen, een reclame poster die getekend was in opdracht van Scan Decor. Some like it Hot volgde in 1986. Hij tekende die voor Colt International. Jumbo was enthousiast en er volgden nog meer uitgaves, allen gebaseerd op bestaande prenten voor reclame doeleinden

“Ik kies zelf het onderwerp uit. Soms teken ik een bestaande scene opnieuw. Andere dingen zijn helemaal nieuw. Ik hou er ontzettend van om er grappen in te verwerken. Als ik enkele weken niet iets geks heb getekend, voel ik me beroerd. Dat heb ik altijd al gehad en dat heb ik nog steeds. Ik vind het gewoon heerlijk om me op zo’n prent uit te leven. Dat kost wel veel tijd, maar het is zo leuk om te doen.”

“Hoelang ik over een puzzel doe? Weken……. Eerst begin ik met een schets op A3- formaat waarin ik het perspectief  bepaal en de hoofdgrap teken. Dan ga ik hem helemaal opvullen en inkt ik hem. Met zo’n schets ben ik zeker twee weken bezig. Voor bepaalde onderwerpen verdiep ik mij in het onderwerp door foto’s te bekijken of te maken. Het moet realistisch zijn, maar wel in mijn eigen stijl. Mijn vliegtuig is wel mijn vliegtuig ,net zoals de koe mijn koe is. Als de schets door Jumbo goedgekeurd is en dat doen ze altijd, neem ik die schets over op mijn tekenpapier, maar dan wel op het formaat van een puzzel. Dan begint het ouderwetse handwerk van netjes met potlood uitwerken, inkten en kleuren. In totaal ben ik een kleine twee maanden bezig met een prent.”

“Nee ik doe niet echt meer iets naast de puzzels. Drie van die enorme prenten per jaar vind ik wel genoeg tegenwoordig. Ik doe wel eens een prentje voor een plaatselijke vereniging of zo, maar geen opdrachten meer.”

“In 2013 werd besloten de studio Jan van Haasteren te starten om de productie van puzzels ook voor de toekomst te waarborgen. De tekenaars Dick Heins en Rob Derks werden daarvoor aangetrokken. Wij komen regelmatig bij elkaar om te brainstormen en de grapjes te bedenken. Soms wordt een bestaande prent verder uitgewerkt, maar ook wordt er veel nieuw werk getekend.  Ik ben  altijd de eerste die mijn goedkeuring geeft aan de plaat. Want de afspraak is wel om in mijn stijl te tekenen. En de haaienvin hoort daar zeker bij. . De haaievin komt uit mijn strip Baron van Tast en speelde de hoofdrol in 1971 in het verhaal haaikloverij”